
På grund av internationella sanktioner erbjuder de flesta västerländska reseförsäkringsbolag inte täckning i Ryssland, så det är nödvändigt att vända sig till ryska försäkringsbolag. Problemet är att ryska bolag inte tillåter betalning med utländska kort eller PayPal.
Av denna anledning har det ryska företaget Attollo Assistance skapat en plattform för att skaffa Solidarity resehälsoförsäkring genom att betala med vilket utländskt kort som helst (Visa, MasterCard, American Express, JCB, UnionPay, Discover eller Diners Club International). Solidarity är ett av de tre största försäkringsbolagen i Ryssland tillsammans med Ingosstrakh, AlfaStrakhovanie och Gazprom Insurance.

Resehälsoförsäkring accepterad av ryska konsulat och myndigheter. Solidarity resehälsoförsäkring uppfyller alla krav som ställs av visumcenter, konsulat och den ryska regeringen för visumansökningar (både elektroniskt och pappersvisum). Den ger täckning på 35 000 euro och täcker kostnader för sjukhusvård, medicinering, hembesök av läkare, repatriering vid dödsfall, transportkostnader, akut tandvård, behandling för Covid-19, etc.

Processen är automatisk. Du kan köpa försäkringen på 5 minuter och i bara 2 steg. I det första steget behöver du ange dina resedatum, din ålder och dina personuppgifter, och i det andra steget behöver du göra betalningen med ett kort. Efter betalning får du din resehälsoförsäkring i PDF-format, signerad och elektroniskt stämplad av Solidarity. Om du inte får försäkringspolicyn inom 15 minuter, kontrollera din e-posts skräppostmapp.

Behöver du hjälp med din reseförsäkring till Ryssland? Oroa dig inte. Jag kan hjälpa dig att lösa eventuella problem du kan ha. Skicka mig ett meddelande via detta kontaktformulär så svarar jag så snart som möjligt. Försäkringspolicyn inkluderar telefonnummer för 24-timmars assistans vid medicinska nödsituationer. Nedan hittar du också en sektion med svar på de vanligaste frågorna vid köp av reseförsäkring till Ryssland.
EXEMPEL PÅ EN RESEFÖRSÄKRINGSPOLICY TILL RYSSLAND

VANLIGA FRÅGOR
Vilka är stegen för att köpa reseförsäkring för ett ryskt visum?



Vad täcker Solidaritys resehälsoförsäkring för Ryssland?
- Öppen och akut sjukhusvård upp till det totala försäkringsbeloppet (€35,000). Det minimikrav som konsulatet ställer är €30,000.
- Kostnader för receptbelagda läkemedel täcks efter medicinsk bedömning.
- Hembesök av läkare om patienten inte kan ta sig till en klinik.
- Akut tandvård, endast vid akut smärta.
- Akut sjukhusvård koordinerad av assistanscentret.
- Medicinsk eller begravningsrepatriering om patientens tillstånd kräver det eller vid dödsfall.
- COVID-19. Behandling ingår specifikt om det diagnostiseras under resan.
Vad täcker det inte (huvudsakliga undantag)?
- Existerande eller kroniska tillstånd (förutom plötslig försämring).
- Incidenter relaterade till alkohol- eller droganvändning.
- Extremsporter eller farliga aktiviteter (om de inte specifikt täcks).
- Självskada, inblandning i konflikter, kriminella handlingar, etc.
Jag kan inte betala med mitt bankkort. Finns det andra alternativ?
Vissa bankkort kanske inte fungerar under betalningsprocessen. I detta fall, försök använda ett annat kort eller kontakta din bank om de blockerar transaktionen.
Ett annat alternativ är att skicka ett e-postmeddelande till support@attolloassistance.com med dina uppgifter och vilken typ av kort du använde. De kan analysera problemet och ge en lösning.
För närvarande är det inte möjligt att betala med metoder som PayPal eller banköverföring.
Ett annat alternativ är att köpa reseförsäkring med andra ryska försäkringsbolag, som också tillåter betalning med utländska kort som Cherehapa.
Vilken period behöver jag reseförsäkring för Ryssland?
För ett traditionellt visum måste du ha reseförsäkring som täcker visumets giltighetsperiod. Till exempel, om du ansöker om ett visum från 1 juli till 15 juli, behöver du medicinsk reseförsäkring för dessa 15 dagar.
För visum med flera inresor (oavsett om det är för turism eller affärer) är det dock inte nödvändigt att ha försäkring för hela visumets giltighet. Det räcker att ha reseförsäkring för den första vistelsen i Ryssland. Till exempel, om ditt visum är giltigt i 180 dagar (från 1 januari till 29 juni), och du först reser till Ryssland från 1 januari till 15 januari, är det tillräckligt att ha försäkring för dessa 15 dagar. Om du återvänder till Ryssland från 1 mars till 20 mars, behöver du en ny reseförsäkring för dessa 20 dagar.
För ett elektroniskt visum behöver du reseförsäkring som täcker vistelseperioden i Ryssland. Den maximala vistelsen som tillåts för ett elektroniskt visum är 16 dagar från inresedatumet. Så om du planerar att stanna i 16 dagar behöver du försäkring för dessa 16 dagar.
Är medicinsk försäkring obligatorisk för en traditionell visumansökan? Vad gäller för ett elektroniskt visum?
Resehälsoförsäkring är obligatorisk för både traditionella och elektroniska (eVisa) visum för medborgare i följande länder:
- EU-länder: Tyskland, Österrike, Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Cypern, Kroatien, Danmark, Slovakien, Slovenien, Spanien, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Ungern, Irland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien och Sverige
- Kina
- Iran
- Island
- Israel
- Liechtenstein
- Monaco
- Norge
- Schweiz
För andra länder (till exempel USA, Storbritannien, Kanada, Australien, etc.) är resehälsoförsäkring för Ryssland inte obligatorisk men starkt rekommenderad eftersom medicinsk vård i Ryssland kan vara kostsam vid nödsituationer.
Kostnaden för reseförsäkring är minimal jämfört med de risker den täcker. Du kommer troligen inte att behöva använda den, men det är bättre att vara förberedd.

Vilken information bör min reseförsäkring för Ryssland innehålla?
Din reseförsäkring för Ryssland bör innehålla följande information:
- Försäkringsdatumet
- Policynumret
- Den försäkrades fullständiga namn
- Fullständiga uppgifter om försäkringsgivaren
- Försäkringens giltighetsdatum
- Medicinska tjänster som täcks av försäkringen, inklusive repatriering.
- Geografiskt täckningsområde: det bör tydligt specificera ”Världen” eller ”Ryska federationen” eller ”Europa, inklusive Ryssland” (att endast specificera medicinsk täckning i ”Europa” är inte tillräckligt eftersom Ryssland har både europeiska och asiatiska delar).
- Försäkringens täckningsbelopp, som inte får vara mindre än 30 000 euro.
- Försäkringsgivarens underskrift.
Solidarity-försäkringen innehåller alla ovan nämnda detaljer.
Vilken information ska jag fylla i i visumansökan relaterad till Solidarity reseförsäkring?
- Försäkringsbolagets namn: Solidarity
- Försäkringspolicynummer: Det finns i början av policyn
- Policyns startdatum: Startdatumet måste stämma överens med dina policydetaljer
- Policyns utgångsdatum: Utgångsdatumet måste stämma överens med dina policydetaljer

Är Solidaritys medicinska försäkring giltig för medborgare från alla länder?
Ja, försäkringen är giltig för medborgare i alla länder. Faktum är att det inte är nödvändigt att ange den försäkrades nationalitet i policyn.
Behövs originalförsäkringspolicyn eller räcker det med ett PDF-dokument?
För det elektroniska visumet räcker det med ett PDF-dokument. Om det efterfrågas kan du visa det på din mobila enhet. Det är inte nödvändigt att skriva ut det.
Vad gäller resehälsoförsäkring för Ryssland för det traditionella pappersvisumet, accepterar de allra flesta konsulat världen över det elektroniskt signerade PDF-dokumentet. Detta gäller konsulaten i EU-länder, Storbritannien, USA, Australien eller Sydafrika, bland andra.
Kan jag förlänga min Solidarity resehälsoförsäkring om min resa förlängs?
Om din vistelse i Ryssland förlängs utöver den ursprungligen planerade perioden kan du köpa en ny reseförsäkringspolicy. Till exempel, om du ursprungligen köpte försäkring från 1 januari till 15 januari men din vistelse förlängs till 20 januari, kan du köpa en ny onlineförsäkring från 16 januari till 20 januari.
Vilken typ av visum kan jag ansöka om med Solidarity försäkring?
Du kan ansöka om vilken typ av visum som helst:
- Turistvisum
- Affärsvisum
- Studentvisum
- Visum för att besöka familj eller vänner
- Arbetsvisum
- Humanitärt visum
- Visum för högkvalificerade specialister
- Visum för deltagande i vetenskapliga, kulturella, socio-politiska, ekonomiska och sportevenemang.
- Slutligen, för vilken typ av visum som helst
Vad ska jag göra vid en medicinsk nödsituation eller olycka?
Kontakta först assistanscentret som är öppet dygnet runt:
- Telefon: +7 499 450-7-911 (giltigt från vilket land som helst)
- E-post (alternativ): 112@medzdrav.ru
- Språk: Ryska och engelsktalande operatörer
Ge operatören följande information:
- Den försäkrades fullständiga namn
- Försäkringsbolagets namn (Solidarity Insurance)
- Policynummer (t.ex. SOL002638-INC)
- Nuvarande plats
- Kontakttelefonnummer
- Kort beskrivning av problemet och vilken typ av hjälp som behövs
TESTIMONIALS
Oliver: ”Det står 5 minuter, men det tog 10 minuter att komma till min e-post, i vilket fall som helst, en rimlig väntetid.”
Maria: ”Jag var tvungen att prova två olika kort eftersom ett av dem gav ett fel under köpprocessen. Policyn kom inom några minuter.”
Alexander: ”Snabb service och inga problem. Tack så mycket, Irena.”
Lucas: ”Perfekt eftersom mitt försäkringsbolag inte erbjöd täckning i Ryssland.”
Gabriel: ”Tack så mycket, Irena. Jag hoppas att jag inte behöver använda försäkringen :)”
Martin: ”Allt bra. Det enda är att betalningen görs på en plattform i dollar, och omvandlingen till euro görs vid betalningstillfället.”
Sofia: ”Jag köpte Solidarity-försäkringen och skrev ut den tillsammans med det elektroniska visumet. Jag har inte behövt använda försäkringen. Allt är bra.”
Du kan lämna din åsikt genom att fylla i detta kontaktformulär.