St. Petersburg är en stad av broar. Öppningen och stängningen av stadens klaffbroar är ett magnifikt skådespel, särskilt under de vita nätternas säsong. I den här artikeln kommer jag att förklara hur man organiserar besöket till broarna i St. Petersburg, både klaffbroar och gångbroar: tidtabeller, nattkryssningar, rekommendationer, etc.

1. Sankt Petersburg, staden av broar, floder och kanaler
Känd som ”Nordens Venedig”, utmärker sig St. Petersburg för sina öar, kanaler och broar som korsar Neva-floden med dess bifloder och grenar. Endast ett fåtal är klaffbroar för praktiska navigationsbehov.
Siffrorna är imponerande: det finns 342 broar inom stadens gränser, 5 i Kronstadt, 54 i Tsarskoje Selo, 51 i Peterhof, 16 i Pavlovsk och 7 i Oranienbaum.
Den totala längden av dessa broar, om vi skulle förena dem, skulle vara cirka 16 kilometer.
Många av dem är sanna konstverk. Öppningen av några av dem i gryningen gör dem ännu mer imponerande.
Varje bro har sina egna dekorativa motiv och konstnärliga detaljer, samt sina egna funktionaliteter, sin historia och sina legender.
I den här artikeln kommer jag att berätta allt om klaffbroarna i Sankt Petersburg, samt öppningstider och rekommendationer för att se dem. Jag kommer också att låta dig veta vilka gångbroar du inte bör missa.
2. Klaffbroar över Neva-floden
Klaffbroarna i St. Petersburg är förmodligen de mest spektakulära, så mycket att deras öppning i gryningen har blivit en verklig turistattraktion i staden, med många nattkryssningar som seglar på Neva-floden för att få en närbild av dem när de öppnas.
2.1. Varför öppnas vissa broar i Sankt Petersburg över Neva-floden?
Många tror att klaffbroarna öppnas för turister. Men sanningen är att broarna i St. Petersburg öppnas på natten för att ge plats åt fartyg med stor lastkapacitet som kommer från Volga och är på väg mot Finska viken och Östersjön (eller fartyg som gör den omvända resan).
Så Neva-floden är den sista delen av Volga-Baltiska kanalen som byggdes under sovjettiden för passage av flodbåtar från inre Ryssland till europeiska hamnar.
Tänk på att Volga är segelbar under större delen av sitt lopp, tack vare det enorma ingenjörsarbetet som gjordes för att anpassa den under sovjettiden. En serie kanaler förbinder floden med Östersjön, Azovska sjön, Svarta havet och Moskva. Det finns till och med flodkryssningar som gör resan från Moskva till St. Petersburg.
Medan klaffbroarna öppnas på natten, förblir de stängda resten av dagen för att tillåta passage av bilar, tåg, spårvagnar, cyklister och fotgängare. Kort sagt, broarna höjs på natten för att hindra biltrafiken så lite som möjligt, som är mycket hög under dagen.

2.2. Öppningstider för klaffbroarna i St. Petersburg
Om du går ut på natten i staden är det viktigt att känna till broarnas öppningstider eftersom du kan stöta på en av dessa broar öppna och inte kunna korsa den. I så fall måste du leta efter alternativa vägar på andra broar som fortfarande är öppna.
För att ta reda på broarnas öppningstider är det bäst att kolla Mostotrests webbplats, den statliga myndighet som hanterar underhållet av stadens broar och annan offentlig infrastruktur, såsom tunnlar eller gångövergångar.
På Mostotrest kan du se öppnings- och stängningstiderna för broarna. Gå bara in på huvudsidan på denna webbplats för att se broarnas tidtabeller en efter en för varje dag. Till exempel, i denna skärmdump kan du se öppningstiden för Palatsbron:

När det gäller öppningstiderna är det viktigt att tänka på följande:
- Medan vissa broar öppnas och stängs endast en gång på natten (till exempel från 1:20 till 4:50), öppnas och stängs andra broar (som Palatsbron) två gånger under natten, så att efter den första öppningen (till exempel kl. 1:10) sker en stängning (kl. 2:50) för att låta bilar korsa bron, och sedan sker den andra öppningen (3:10) och stängningen (4:55).
- Eftersom broarna öppnas för att fartyg ska passera, kan vissa broar stängas tidigare än väntat om det sista fartyget redan har passerat. Av samma anledning kan det också hända att det inte blir en andra öppning.
- Det finns dagar då broar kanske inte öppnas. Till exempel skriver jag denna artikel den 1 maj, och som du kan se i skärmdumpen ovan, öppnas inte broarna eftersom det är en helgdag och inga fartyg passerar. Detta kan också hända på andra viktiga dagar som Sankt Petersburgs dag (27 maj) eller natten av Scarlet Sails Festival.
- Eftersom Neva-floden är frusen på vintern, seglar fartyg endast från slutet av april till november.
- Det finns 12 klaffbroar i St. Petersburg; dock är det bara 9 av dem som öppnas regelbundet medan de resterande tre endast gör det på begäran.
På denna länk har du också en tabell med broarnas öppningstider (på ryska): https://mostotrest-spb.ru/razvodka-mostov.
En mobilapp finns tillgänglig för både Android och iPhone med aktuell information om broarnas öppning.


Här är i alla fall öppningstiderna för klaffbroarna i St. Petersburg:

2.3. Hur får man en närbild av klaffbroarnas öppning?
Jag försäkrar dig att det är värt att gå och lägga sig lite senare än vanligt för att njuta av det fantastiska skådespelet när broarnas portar öppnas i staden.
Även om broarna vanligtvis öppnas mer eller mindre från april till november, för att njuta av dem med all deras magi i perfekt harmoni med Vita Nätter kommer det bara att vara möjligt från slutet av maj till första halvan av juli.
Du kan se öppningen av stadens två huvudbroar på två sätt: till fots eller på en nattkryssning.
För att maximera upplevelsen är det viktigt att ta med sig kläder för att hålla sig varm (även om det är sommar) och lite mat och dryck, ifall det behövs. Du måste också vara försiktig med pirattaxibilar som erbjuder sina tjänster efter att broarnas öppning har avslutats och kan ta ut orimliga priser. Var också försiktig med ficktjuvar, särskilt på trånga platser.
Till fots
De två mest centrala och populära klaffbroarna är Palatsbron (Dvortsoviy Most) och Treenighetsbron (Troitsky Most).
Majoriteten av besökarna trängs på Palatskajen (Dvortsovaya Embankment) eller Amiralitetskajen (Admiralteyskaya Embankment) för att få en närbild av Palatsbrons öppning kl. 1:10. Efter öppningen av denna bro springer många snabbt för att se Treenighetsbrons öppning nära (kl. 1:20), även om de flesta inte hinner dit eftersom avståndet mellan de två broarna är mer än 1 kilometer.
Ett bättre alternativ för att undvika folkmassor är att se öppningen av de två broarna från en plats som är lika avlägsen från båda (runt Palatskajen 28).
På en kryssning
Men om du vill få en mycket nära vy av öppningen av dessa två broar, är det bästa och mest bekväma alternativet att göra det på en nattkryssning.
På båtkryssningen är det dessutom mycket trevligt att se nattljusen från stadens monument och katedraler: Peter och Paul-fästningen, Eremitaget eller St. Mikaels slott, omgivna av kanaler.
En nattkryssning för att se stadens broar höjas kan kosta från cirka 800 rubel. Här är några kryssningar som du kan boka direkt via följande länkar:

2.4. Vilka är klaffbroarna i Sankt Petersburg?
I St. Petersburg finns det 13 rörliga broar. Nedan kommer jag att berätta om de 9 som öppnas regelbundet, även om de två broarna som står ut mest är de två redan nämnda: Palatsbron och Treenighetsbron.
Denna karta visar platsen för de 9 klaffbroarna som öppnas regelbundet:
Palatsbron
En mycket central och känd bro genom vilken du kan komma åt Vassilievsky-ön, mycket nära St. Isaacs katedral och Eremitaget. Den har mycket trafik, men dess fantastiska utsikt över de omgivande områdena mer än kompenserar för detta.
250 meter lång, den går tillbaka till 1916 och har sett renoveringar och viktiga tillägg, den senaste 1977. Det är en oundviklig plats som måste korsas för att komma åt några av stadens viktigaste attraktioner.
Dess två vingar höjs i en 45º vinkel, vilket släpper igenom handelsflottan, med utsikt över S.S. Peter och Paul-katedralen i bakgrunden. Tekniskt sett är dess öppning en av de mest perfekta.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/dvorczovyj
- Öppningstider: 1:10 – 2:20 / 3:10 – 4:55

Treenighetsbron
Byggd av franska byggare mellan 1897 och 1903 under Nikolaj II:s tid, är det en symbol för en militär allians mellan Ryssland och Frankrike under den perioden. Den ursprungliga avsikten var att den skulle byggas av den berömda Gustave Eiffel (ja, den som byggde det berömda Paris-tornet), som vann en tävling för det ändamålet, men till slut genomfördes inte hans design.
Året för dess invigning, 1903, sammanföll med stadens 200-årsjubileum. Den renoverades mellan 1965 och 1967.
Det är en bred och riktigt lång bro, som mäter 582 meter, som hade införlivat dekorativa element i Art Nouveau-stil. Peter och Paul-fästningen ligger mycket nära.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/troiczkij
- Öppningstider: 1:20 – 4:50

Bebådelsebron eller Blagoveshchenskiy-bron
Sankt Petersburgs första stora permanenta bro över Neva-floden (inte över en kanal). Den går tillbaka till 1850 och utmärker sig för sitt utsmyckade smidesjärnsarbete.
Som en intressant punkt är det värt att notera att den blev den längsta bron i Europa.
Den förbinder Vasilievsky-ön och stadens centrum. Den är 24 meter bred och 331 meter lång, vid en punkt där Neva är 280 meter bred.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/blagoveshhenskij
- Öppningstider: 2:00 – 4:55

Gjuteri- eller Liteiny-bron
Denna ligger inte långt från Peter och Paul-fästningen och Eremitaget. Den är 396 meter lång och 34 bred och ligger vid den djupaste punkten av Neva-floden när den korsar Sankt Petersburg.
Färdigställd 1879, den byggdes om 1967 och utvidgades för att rymma sex körfält. En nyttobro som inte har några dekorationer.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/
- Öppningstider: 1:40 – 4:45

Börs- (eller Birzhevoy) bron
Den byggdes mellan 1957 och 1960. Dess namn kommer från Börsbyggnaden, som ligger mycket nära. Den ligger också mycket nära Djurparken och Peter och Paul-fästningen.
Det som sticker ut här är armerad betong med flera pelare, men det finns också intressanta dekorationer som gjutjärnsräcken som innehåller nautiska motiv.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/birzhevoj
- Öppningstider: 2:00 – 4:55

Tuchkov-bron
Förbinder distrikten Petrogradsky och Vasileostrovsky. Det var ursprungligen en träbro 1758. Det är inte en prydnadsbro och den nuvarande byggdes mellan 1962 och 1965. Men dess öppning är också värd det.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/tuchkov
- Öppningstider: 2:00 – 2:55 / 3:35 – 4:55

Bolsheokhtinsky-bron
Bort från stadens centrum i Smolny-området och öppnad 1911, har den två stora välvda järnstrukturer. Den utmärker sig för sin yttre arkitektur och sina vackra normandiska torn formade som en fyr.
Dess lyftmekanism gör att den centrala delen, som mäter 14 meter, kan öppnas på bara en halv minut.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/bolsheohtinskij-most
- Öppningstider: 2:00 – 5:00

Volodarsky-bron
Denna bro byggdes i början av 30-talet förra seklet och är inte central, eftersom den ligger i den sydvästra delen av staden.
Den är ganska lång, cirka 325 meter. Lyftanordningen når 43 meter. Mycket funktionell, den tjänar till att avlasta stadstrafiken.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/volodarskij
- Öppningstider: 2:00 – 3:45 / 4:15 – 5:45

Alexander Nevsky-bron
Den ligger bredvid Alexander Nevsky-klostret. Den är inte heller central och blev klar 1965.
Absolut funktionell design och inte anmärkningsvärd, förutom dess längd på 906 meter som fram till 2004 gjorde den till den längsta bron i staden. Den överträffades av Stora Obukhovsky-bron.
Den rymmer sex körfält och har vacker belysning.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/aleksandra-nevskogo
- Öppningstider: 2:20 – 5:10

3. Broar (ej klaffbroar) över kanaler och bifloder
Sankt Petersburg utmärker sig också för det stora antalet kanaler och bifloder som korsar det, med många mindre broar, varav några tillåter fordonstrafik medan andra är gångbroar. Några av dessa broar är autentiska konstverk som inte bör missas.
Dessa broar kan besökas på en promenadtur eller, ännu bättre, de kan ses på nära håll på en av de många kryssningarna som seglar på stadens kanaler:
- Petersburg: båttur i ”Nordens Venedig”
- Imperial St. Petersburg: 1-dags båttur
- Kryssning genom Sankt Petersburg med möjlighet att besöka Fabergé-museet
Var försiktig på dessa kryssningar eftersom du på vissa broar måste hålla huvudet nere:


Nästa, jag har valt ut de 4 broar som inte bör missas, även om du under ditt besök i staden kommer att korsa många andra broar. På denna länk har du en lista över alla broar med foton: https://mostotrest-spb.ru/bridge-type/peshehodnye-mosty
På denna karta kan du se platsen för dessa 4 broar:
3.1. Gångbroar över Griboyedov-kanalen
Bankbron
Detta är en härlig liten gångbro över Griboyedov-kanalen, belägen bakom Kazan-katedralen och mycket nära Nevsky Avenue. Byggd mellan 1825 och 1826.
Den är dekorerad med slående och mycket originella gripar (mytologiska varelser) med gyllene vingar, som har gjort den berömd. Arbetet av Pavel Sokolov, det finns två på varje sida av bron. Den övre halvan av deras kropp är en örn, och den nedre halvan ett lejon. Det är en arkitektonisk pärla.

Bron av Fyra Lejon
Fokuspunkt för Sankt Petersburgs turism, också belägen över Griboedov-kanalen. Det är en liten gångbro som den ovan, så förväxla dem inte. Istället för gripar hittar du lejon, också från samma skapare, P. Solokov. Den byggdes 1826.
Liksom Bankbron är det en mycket populär och uppskattad plats för fotografier.
- Webbplats: https://en.mostotrest-spb.ru/bridges/lvinyj

3.2. Broar över Fontanka-floden
Anichkov-bron
Denna bro korsar Fontanka-floden längs Nevsky Avenue, en av stadens huvudartärer. Den tillåter passage av bilar och fotgängare.
Den innehåller fyra otroliga statyer av hästar som tämjs av en människa, som installerades på bron 1851. Dessa var arbetet av Pyotr Klodt, som också skulpterade ryttarstatyn av Nikolaj I på St. Isaacs torg och den fantastiska quadrigan ovanför portiken på Bolsjojteatern i Moskva.
Under andra världskriget begravdes dess fyra statyer i marken bredvid Anichkov-palatset för att skydda dem från de tyska bombningarna.

Lomonosov-bron
Inte långt från Anichkov-bron. Den ursprungliga bron byggdes mellan 1785 och 1787. Det är en bro med doriska torn eller rustika paviljonger som brukade vara typiska i staden under 1700-talet. Den tillåter också passage av bilar och fotgängare.
Ursprungligen kallad Tchernyshov-bron, 1948 döptes den om till Mikhail Lomonosov-bron, efter grundaren av det första ryska universitetet 1755, Moskva statliga universitet, som idag bär hans namn.

Som du har sett i denna artikel, om du besöker Sankt Petersburg måste du få en närbild av dess klaffbroar och dess vackra gångbroar över kanalerna.
Om du har funnit denna artikel användbar kan du hjälpa mig genom att dela den på Facebook eller Twitter. Tack så mycket för att du läste