Det bästa sättet att ta sig runt i Moskva är med kollektivtrafik, särskilt tunnelbanan. I den här artikeln kommer jag att berätta om de viktigaste medlen för kollektivtrafik i Moskva och, i synnerhet, de typer av biljetter och resekort som finns. Mest anmärkningsvärd bland dem är Troika-kortet, det som används av de flesta moskoviter.

Troika tågbiljett

0. Introduktion

Moscow_Transport_logo.svg

I Moskva görs mer än 16 miljoner resor varje dag. Inte en obetydlig siffra.

Mer än hälften av dessa resor görs med tunnelbanan, det bästa transportsystemet för att ta sig runt i staden.

Nackdelen med Moskvas tunnelbana är att, förutom i centrala delar, är nätverket av stationer inte särskilt tätt. Därför måste man i områden som ligger längst från centrum kombinera det med marktransport: buss, trådbuss eller spårvagn.

Staden driver också minibussar (kända som Marshrutkas eller ruttade taxibilar), för att täcka de rutter som inte täcks av kollektivtrafiken.

Men det finns också taxibilar överallt, samt en annan typ av mer rolig transport som linbanor eller båtar.

Vidare är stadens biljetter enhetliga, vilket innebär att samma biljett gäller för tunnelbanan, bussar, trådbussar eller spårvagnar. Detta var inte så förrän nyligen.

Det mest använda resekortet i Moskva är Troika-kortet, som kan användas för att betala på de flesta av huvudstadens kollektivtrafiksystem. Förutom Troika-kortet är det möjligt att använda ett Visa eller MasterCard för att betala och gå direkt genom spärrarna. Det är också möjligt att använda Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay.

I den här artikeln kommer jag att fokusera på de olika typerna av kollektivtrafik i Moskva (första delen), på de biljetter du kan köpa om du spenderar en eller flera dagar i den ryska huvudstaden (andra delen av artikeln) och på hur man köper biljetter eller säsongskort (tredje delen). Låt oss sätta igång!

1. Kollektivtrafik i Moskva

1.1. Moskvas tunnelbana och ovanjordiska tåglinjer

Moskvas tunnelbana är snabb, billig, säker och bekväm, förutom under rusningstid när det är mycket trångt (från 7 till 10 på morgonen och från 16 till 19 på eftermiddagen). Den går från 6 på morgonen till 1 på natten.

Jag kommer inte att gå in mer på hur tunnelbanan fungerar eftersom du här på bloggen har en guide för att använda Moskvas tunnelbana och vilka stationer som är värda att se.

Mayakovskaya_metro_Moskva

Förutom tunnelbanans underjordiska tåg finns det också tåg som går ovan jord, varav tre är värda att nämna:

  • Ringlinje nr 14 i Moskvas tunnelbana, kallad Moskvas centrala ring (MCC – Moscow Central Circle), som officiellt öppnades i september 2016. Förväxla den inte med ringlinje nr 5, som går genom centrala Moskva och är underjordisk.
  • Moskvas monorail, ett tåg i nordöstra Moskva som går ovanför på en monorail genom Ostankino och VDNH-området, och passerar framför Cosmos Hotel. Den är 4,7 kilometer lång.
Monorail_Ostankino_Moskva
Aeroexpress Vnukovo_flygplats_station

På denna PDF-karta (3,4 Mb) kan du se alla linjer i Moskvas tunnelbana, samt de ovanjordiska tåglinjerna som jag just nämnde:

Metro Moskva Karta uppdaterad

Biljetter och kort kan köpas både vid biljettluckor och i biljettautomater. Jag förklarar de olika typerna nedan: enkelbiljetten, Troika-kortet och bankkort (inklusive Apple Pay och Google Pay). Samma biljetter gäller för tunnelbanan samt buss, trådbuss, spårvagn eller monorail.

1.2. Buss, trådbuss och spårvagn

Om du är i Moskva några dagar och reser till de viktigaste turistattraktionerna kommer du troligen bara att använda tunnelbanan, om du inte reser till platser längre från stadens centrum.

Nackdelen med Moskvas tunnelbana är att, förutom i centrala delar, är nätverket av stationer inte särskilt tätt och de ligger ofta långt från din destination, så du behöver gå en stund eller ansluta med marktransport: buss, trådbuss eller spårvagn.

Bussen är det huvudsakliga medlet för marktransport och hanteras av det statliga företaget Mosgortrans. Den högsta tätheten av busslinjer finns i stadens utkanter, särskilt i områden där tunnelbanan inte går.

Buss i Moskva

För sin del är trådbuss-nätverket det största i världen och ett av de äldsta. I vissa områden är det det huvudsakliga transportmedlet.

Spårvagnen står för endast 5% av stadens passagerartrafik, och även om det i vissa utkanter är det huvudsakliga transportmedlet, har dess användning minskat.

Spårvagn i Moskva

Biljetter för dessa transportmedel kan köpas i automater vid busshållplatser. De kan också köpas vid tunnelbanestationer, eftersom stadens transportbiljetter, som jag nämnde tidigare, är integrerade, det vill säga samma biljett eller kort används för tunnelbana, buss, trådbuss eller spårvagn.

1.3. Marshrutkas (minibussar)

Som ett transportmedel finns det också vad som kallas marshrutkas (eller ruttade taxibilar), kommersiella minibussar som kostar cirka 50-60 rubel, som vanligtvis kör på rutter som kollektivtrafiken inte täcker. Till skillnad från offentliga bussar kan marshrutkas stanna var som helst på rutten; du behöver bara be föraren. Offentliga bussar stannar endast vid officiella hållplatser.

Dessa minibussar erbjuder inte kort eller specialpriser, eller rabatter för studenter, funktionshindrade eller pensionärer. Avgiften betalas direkt till föraren.

1.4. Linbanor

I Moskva finns det också några linbanor, främst den nya Vorobyovy Gory-linbanan (Sparrow Hills), som började fungera 2018. Den förbinder Luzhniki-stadion och Vorobyovy Gory utsiktsplattform, och korsar Moskva-floden med ett mellanstopp vid Vorobyovskaya Embankment. 720 meter lång, den når en höjd av 60 meter.

Om du besöker området föreslår jag att du tar denna linbana. Utsikten är fantastisk. När det gäller priser kostar det 100 rubel på måndagar, 150 på tisdagar, 250 från onsdag till fredag och 400 rubel på helger.

Biljetter kan köpas direkt vid biljettluckan kontant eller med kreditkort eller så kan du också använda saldot på Troika-kortet.

Det är också värt att notera linbanan som byggs i VDNH-parken, min favoritpark i Moskva

Linbana Vorobyovy Gory i Moskva

1.5. Taxi

Du kan också resa runt i staden med taxi. Detta är ett bra sätt att ta sig till stadens utkanter eller om du har mycket bagage eller om du letar efter mer komfort. Det är också ett bra sätt att ta sig från staden till flygplatsen.

Ett bra alternativ för att boka en taxi och undvika de så kallade pirattaxibilarna är det ryska företaget KiwiTaxi, där du kan göra bokningen online.

Boka flygplatstransfer i Moskva i förväg till överkomliga priser - Kiwitaxi

1.6. Båt

Slutligen är det också möjligt att resa med båt på Moskva-floden, även om det för närvarande är ett transportmedel för underhållning och rekreationsändamål. Det finns många företag som driver turer längs Moskva-floden, med olika kajer.

Båtarna går från april till oktober. Under vintern är Moskva-floden frusen.

Biljetter kan köpas direkt vid kajen eller online i förväg. Det finns många privata företag som erbjuder båtturer. Du kan köpa biljetter online på GetYourGuide-plattformen.

«Radisson Royal Moscow» flottilj - Hotel Ukraina 2

2. Transportbiljetter, kort och pass

Moskvas kollektivtrafikbiljetter används för att resa med tunnelbanan, linje 14 av den centrala ringen (MCC), monorail, bussar, trådbussar och spårvagnar. Dessa biljetter används inte för Marshrutkas, där du betalar föraren.

För att använda Aeroexpress-tåget (som förbinder flygplatserna med stadens centrum) eller för att åka linbana måste du köpa en annan biljett, även om du också kan betala för dessa biljetter med saldot på det laddningsbara Troika-kortet, det mest använda i Moskva.

I Moskva finns det två transportzoner: Zone A där du kommer att röra dig 99% av tiden, och Zone B, som är området längst från centrum, där det är mycket osannolikt att du kommer att gå (distrikten Trinity, Zelenograd och Rublevo-Arkhangelskoye).

Men naturligtvis är det du är mest intresserad av att veta vilka typer av biljetter eller resekort du kan köpa och priserna.

Faktum är att det har skett många förändringar de senaste åren och för närvarande finns det flera alternativ, men för turister finns det tre huvudalternativ: att använda en enkelbiljett, använda Troika-kortet eller använda ditt Visa eller Mastercard. Jag kommer att förklara vart och ett av dessa alternativ i detalj.

Alternativ 1: Enkelbiljett

Det första alternativet är att köpa en enkelbiljett för 1 eller 2 tunnelbaneresor, som kostar 57 rubel för en resa och 114 rubel för två resor. Denna typ av biljett måste användas inom 5 dagar efter köp.

Om du ska tillbringa 1-2 dagar i Moskva och bor i centrum nära många av turistattraktionerna kan det vara ett bra alternativ att köpa en enkelbiljett.

Enkelbiljett i Moskvas tunnelbana

Fram till nyligen kunde dessa biljetter också vara för 10, 20 eller 60 resor, och resan brukade bli billigare ju fler resor som köptes. Detta är för närvarande endast möjligt med Troika-kortet.

Alternativ 2: Troika-kortet, Moskvas stjärnkort

Troika-kortet är ett återanvändbart kontaktlöst plastkort för att resa med alla medel för kollektivtrafik i Moskva som introducerades som en ny funktion i staden 2013.

Kortet marknadsförs av det ryska transportministeriet och syftar till att förena de olika transportsystemen i en biljett och att undvika överdriven användning av engångspappersbiljetter.

Det är ett kort som kostar 50 rubel och du måste ladda det med pengar innan du använder det.

Du kan återfå de 50 rubel om du returnerar kortet. Det är dock endast möjligt att återfå saldot av pengar för legitima skäl (flytt till en annan stad, sjukdom, etc.), så det måste laddas med det ungefärliga belopp du uppskattar att du kommer att använda; annars förlorar du saldot när du lämnar Moskva.

Kortet kan endast användas på kollektivtrafiken i Moskva. Det är inte giltigt i Sankt Petersburg, en stad där du har ett liknande kort som heter Podorozhnik-kortet.

Troika-kortet

Det säljs också som en nyckelring, armband, ring, token (för de som är mer nostalgiska) eller för att bära på din mobiltelefon.

Saldot på detta kort kan också användas för att betala för Aeroexpress-biljetten, hyra cyklar i staden, samt för att besöka vissa museer, Moskvas zoo eller VDNH-skridskobanan.

Med detta kort kan du använda olika typer av biljetter; du behöver bara välja den typ av biljett som är mest lämplig för den kollektivtrafik du ska använda.

Detta kort kan användas med olika biljettpriser, även om du bara kan välja ett: för plånbokspriset, för ett pris med ett fast antal resor eller för ett pris med ett fast antal dagar av användning. Jag förklarar.

A. Plånbokspris

Ett pris för dem som knappt använder kollektivtrafik eller gör det under en kort tid.  Perfekt för turister som ska tillbringa flera dagar i Moskva.

  • Först, ladda ditt kort med det belopp du vill; till exempel, 400 rubel.
  • Sedan betalar du 40 rubel för resor med Moskvas tunnelbana, monorail, buss, trådbuss eller spårvagn. Om du har laddat det med 400 rubel, kommer du att ha 10 resor.

Du kan ladda detta kort med upp till 3 000 rubel. Saldot kan laddas vid tunnelbanans biljettluckor, i biljettautomater, på en mobilapp eller online.

Dessutom inkluderar detta pris också det så kallade 90-minutersbiljetten, som tillåter en resa med tunnelbanan (eller med monorail) plus ett obegränsat antal transportresor i 90 minuter till en kostnad av 62 rubel. Till exempel, om du genomför en resa med tunnelbanan och sedan en bussresa inom en 90-minutersperiod, kommer kortet att dra 62 rubel från saldot, och inte 80 rubel (40 för tunnelbanan och 40 för bussen).

Det bra är att kortet automatiskt bestämmer det bästa priset. Saldot är giltigt i 5 år.

B. Pris med ett fast antal resor

Detta innebär att du vet hur många resor du kommer att göra eller hur många dagar du kommer att använda det.

  • Du kan ladda för 1 eller 2 resor, det vill säga, som om det vore en enkelbiljett. Det kostar 57 rubel för 1 resa och 114 rubel för 2 resor.
  • Det är mer intressant att ladda för 60 resor till en kostnad av 1 970 rubel, så att varje resa kostar endast 32,83 rubel. Det är inte längre möjligt att ladda för 20 eller 40 resor.

C. Pris med ett fast antal dagar

Med denna plan kan du göra obegränsade resor under en period av en eller flera dagar. Dagarna räknas från tidpunkten för den första resan. Tänk på att med denna biljett är kortet blockerat i 7 minuter varje gång det används för att förhindra att det delas med andra personer:

  • 1 dag: 230 rubel
  • 3 dagar: 438 rubel
  • 30 dagar: 2 170 rubel
  • 90 dagar: 5 430 rubel
  • 365 dagar: 19 500 rubel

Medan 1- eller 3-dagarsbiljetterna är mer inriktade på turister som kommer att göra många resor under denna tidsperiod, är 30-, 90- eller 365-dagarsbiljetterna inriktade på den lokala befolkningen som använder kollektivtrafiken regelbundet under hela året.

Alternativ 3: Bankkort, Apple Pay och Samsung Pay

Ett sista alternativ som lanserats nyligen är direktbetalning med kontaktlösa Visa, MasterCard, UnionPay och MIR bankkort.

Så, om du har ett kontaktlöst Visa eller Mastercard (numera är nästan alla det), kan du gå direkt till de kontaktlösa spärrarna för att betala och gå genom barriärporten. Du behöver inte köpa någon biljett i förväg.

Detta system hanteras av Rysslands VTB-bank.

Betalning med bankkort i Moskvas tunnelbana

Det bra är att med detta system kostar varje resa 44 rubel (endast 4 rubel dyrare än Troika-kortets plånbokspris).

Dessutom kan du också använda detta kortsystem med din mobiltelefon med hjälp av Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay-applikationerna.

Det är ett snabbt, ekonomiskt och bekvämt betalningssystem i Moskvas tunnelbana. I vilket fall som helst, om du har problem med ditt kort eftersom läsaren inte läser det eller din bank har blockerat det, kan du köpa en enkelbiljett eller Troika-kortet vid biljettluckorna eller automaterna.

3. Hur man köper och använder Moskvas kollektivtrafikbiljetter

3.1. Köpa biljetter eller Troika-kortet

Biljetter och kollektivtrafikpass kan köpas vid tunnelbanans biljettluckor eller vid automater vid tunnelbanan eller busshållplatser.

  • Tunnelbanans biljettluckor. Det enklaste för turister är att helt enkelt gå till biljettluckan på någon tunnelbanestation för att köpa Troika-kortet. Till exempel, om du vill ladda det med 500 rubel första gången, behöver du bara nämna ordet Troika vid biljettluckan och ge dem 550 rubel, vilket inkluderar depositionen på 50 rubel.
Tunnelbanans biljettlucka i Moskva
  • Aeroexpress biljettluckor. Vid ankomst till en av Moskvas flygplatser har du Aeroexpress-tåget som förbinder flygplatserna med Moskva. Vid Aeroexpress biljettlucka kan du också köpa Troika-kortet eller andra transportbiljetter.
Aeroexpress biljettluckor
  • Automater. Det är mycket enkelt att köpa en enkelbiljett eller Troika-kortet i automaterna eftersom de också finns på engelska och är mycket enkla att använda. Följ bara instruktionerna på skärmen.

Slutligen låt mig säga att om du reser med bagage som väger mer än 50 kg eller som sammanlagt är mer än 180 cm i längd, höjd och bredd, måste du betala för en bagagebiljett som kostar 60 rubel. Men få personer köper denna biljett eftersom det är en regel som sällan tillämpas.

3.2. Använda din biljett eller ditt Troika-kort: kan det delas?

Åtkomst med alla typer av biljetter och pass möjliggörs av NFC-teknik (kontaktlös).

Du behöver bara svepa din biljett, ditt Troika-kort eller ditt Visa eller MasterCard vid spärren och barriärporten öppnas automatiskt. Samtidigt visar en skärm dig saldot kvar på ditt kort eller antalet återstående resor. På bussar behöver du bara svepa kortet på bussens biljettläsare för att validera din resa.

Troika-kort i spärr

Det är också viktigt att veta att i tunnelbanan, i varje rad av spärrar, finns det en kabin med någon som ser till att ingen smyger in och som tillåter tillträde för barn under 7 år (som inte betalar) eller för personer i rullstol.

Det är också viktigt att veta att, enligt reglerna, varje passagerare måste ha sin egen biljett; dock är det vanligt att dela ett kort med flera medlemmar av samma familj eller flera vänner med Troika-kortets 60-resorspris eller med Troika-kortets plånbokspris.

På Moskvas tunnelbana har inspektörerna inget problem med denna praxis (det har alltid gjorts på detta sätt), men på bussar, trådbussar eller spårvagnar kan vissa inspektörer inte stödja denna praxis och påföra en böter.

I inget fall kan kortet delas med 90-minutersbiljetten eller med biljetten som tillåter obegränsat resande under ett antal dagar.

Jag rekommenderar personligen att varje passagerare har sin egen biljett för att undvika problem.

Reklamvideo från den ryska regeringen om Troika-kortet:

Jag hoppas att du har funnit denna artikel hjälpsam för att använda Moskvas kollektivtrafik och välja den mest lämpliga typen av biljett. Om den har varit användbar kan du hjälpa mig genom att dela den på Facebook eller Twitter

 

Tips: Läs också